Kręgosłup

Pracując 8 godzin dziennie (lub więcej) przed komputerem, powinno się pilnować prawidłowej pozycji. Udowodniono już, że siedząca wygodna praca przy biurku wcale nie jest zdrowa dla naszego organizmu. Potrafi być jeszcze bardziej szkodliwa od prac fizycznych. Specjaliści od rehabilitacji wyliczyli, że jeśli podczas chodzenia obciążamy nasz kręgosłup w 100%, to siedząc robimy to w 140.  Jeśli nie zadbamy o odpowiednie usadowowienie, gwarantowany jest ból kręgosłupa, pogorszenie wzroku a także wiele schorzeń, których byśmy się nie spodziewali.

  • O naszej pozycji w dużej mierze decyduje monitor. Powinniśmy mieć górną krawędź monitora na wysokości naszych oczu, w odległości około 40-60 centymetrów.
  • Najważniejszym przedmiotem jest jednak fotel. To w nim spędzamy najwięcej czasu, to on kształtuje sylwetkę i układa nasz kręgosłup. Warto poznać kilka najważniejszych cech, dzięki którym siedzenie w nim będzie zdrowsze:
    • Gdy siedzimy w idealnych warunkach, nasze nogi powinny powinny tworzyć kąt prosty, podobnie ręce. Stopy powinny stać płasko na ziemi. Oczywiście bardzo trudno odtworzyć taką sytuację w normalnych biurowych/domowych warunkach, szczególnie przez pełne 8h.

      Dolegliwości komputerowe
      Dolegliwości komputerowe
    • Warto zaopatrzyć się w fotel, gdzie możliwa jest regulacja podłokietników oraz oparcia, dzięki czemu dopasujemy ułożenie dokładnie do naszej budowy ciała.
    • Dobrze, jeśli fotel ma wyprofilowane oparcie oraz wezgłówek, dzięki czemu możemy odciążyć chociaż trochę kręgi szyjne
    • Warto również zadbać, aby mebel na którym siedzimy był zwyczajnie wygodny oraz pozwalał oddychać naszej skórze, która go dotyka.
  • Alternatywnie można wykorzystać modlitewnik, klękosiad. Jest to specjalnym meblem, który może zastąpić fotel. Jest to konstrukcja składająca się z dwóch poduszek, górnej do siedzenia i dolnej na kolana. Pochylenie górnej zapewnia zdrową, lekko pochyloną pozycję „klęczącego”. Brakuje mu jednak oparcia i nie ma dużej możliwości zmieniania pozycji. Warto jednak wypróbować, jeśli doskwiera zwykły fotel.
  • Dolegliwości komputerowe
    Dolegliwości komputerowe

    Równie ciekawym, niestety jeszcze mało popularnym rozwiązaniem jest praca na stojąco. Istnieją specjalne biurka, które można odpowiednio podnieść i chwilę postać przy komputerze. Rozprostuje to nasze kości i poprawi krążenie.


Zobacz również seriale historyczne – starożytny Rzym, gangsterskie USA, wojna na Pacyfiku.


Oczy

Lekarze już w latach 90 XX wieku zaczęli mówić o Syndromie Widzenia Komputerowego (ang. CVS Computer Vision Syndrome). Jest to zbiór dolegliwości, które towarzyszą ludziom pracującym z komputerami. Jednym z nich, najczęściej odczuwalnym jest Zespół Suchego Oka (ZSO). Łzy są produkowane przez nasz organizm cały czas. Zapewniają odpowiednie nawilżenie gałki ocznej, oczyszczają oko i dbają o prawidłową gładkość powierzchni. Są smarem naszych oczu. Długa praca przy komputerze (podobnie jak jazda samochodem i przebywanie w klimatyzowanym pomieszczeniu) są czynnikami powodującymi ZSO. Wiąże się to ze zmniejszeniem intensywności mrugania – co powoduje, że brakuje smaru w odpowiedniej ilości, czego rezultatem są bolące oczy, i pogorszenie wzroku.

  • odległość od monitora – powinien być ustawiony w odległości 40-60 centymetrów od oczu. Ważne aby był w jednej linii. Jeśli tak nie jest, nasza głowa cały czas jest pochylona, co gwarantuje bóle kręgosłupa. Warto w takim przypadku zakupić podstawkę pod laptopa lub pod monitor, podnoszącą ekran na wysokość oczu. Można również użyć książek, mniej stabilniej ale taniej.
  • Przerwy – Każdy pracownik, który spędza minimum 4 godziny przed komputerem ma prawo do 5 minut „relaksu” na każdą godzinę. Warto wykorzystać ten moment i oderwać wzrok od monitora. Istnieją specjalne programy, które pracując w tle przypominają nam o tym, aby na chwilę wstać od komputera. Często są bardzo irytujące i przeszkadzające, w tej najważniejszej czynności, ale warto o nich pomyśleć z perspektywy pogorszenia wzroku. Warto wspomnieć, że ustawowo nie jest to przerwa „na dymek”. Pracownik ma prawo oderwać wzrok od komputera i np. wykonać telefon lub zanieść papiery – niestety.
  • Ćwiczenia. Powinno się również zadbać o pozbycie się napięcia akomodacyjnego gałki ocznej.
    • Ruchy gałki ocznej – pierwsze ćwiczenie polega na powolnym przenoszeniu wzroku z „na wprost” na sufit i powrotu do pozycji wyjściowej. Następnie powtórzenia, z tym, że kierujemy wzrok na podłogę. Ważne jest, aby głowa była nieruchoma, pracują tylko gałki oczne. Podobnie ćwiczymy patrząc kolejno w lewo i prawo. Potem gałką oczną podróżujemy po okręgu a na sam koniec, kręcimy ósemki. Każde ćwiczenie około 30 – 60 sekund.
    • Zmiana punktu. Skupiamy wzrok na przedmiocie leżącym np. na biurku. Chwilę się w niego wpatrujemy a następnie przenosimy wzrok na przedmiot leżący daleko, np. drzewo za oknem. Dzięki temu, nasze oko „nie zapomina” o patrzeniu tak krótko jak i dalekowzrocznie. Ćwiczymy około 2 minut.
    • Zasłoń oczy dłońmi, nie naciskaj na nie. Poczekaj aż oczy dostosują się do ciemności i będziesz widział kompletną ciemność. Lekarze nazywają taką metodę palmingiem i jest to najprzyjemniejszy relaks dla naszych oczu. Czas ćwiczenia – im dłużej, tym lepiej.

      Dolegliwości komputerowe
      Dolegliwości komputerowe
  • Nasze oko, w normalnych warunkach mruga około 12 razy na minutę, Pracując przed komputerem „zapominamy o tym” doprowadzając do wysychania naszej bariery ochronnej. Oprócz wspomnianych powyżej rozwiązań, należy sięgnąć po wspomagacze – i dodatkowo nawilżyć wyschniętą powierzchnię. Warto wypróbować krople jak i żele, dzięki którym nasze oczy momentalnie „staną na nogi”.
  • okulary – jeśli wykonujemy pracę biurową przy komputerze to możemy zastanowić się nad zakupem specjalnych okularów z powłoką antyrefleksową. Powinny one likwidować odblaski emitowane przez monitor. Zmniejszają również ilość promieniowania, emitowanego w naszą stronę przez ekran. Osoby bez wady wzroku mogą spokojnie używać szkieł zerówek antyrefleksowych. Warto dodać, że sporo firm refunduje swoim pracownikom wydatki na szkła – wtedy musimy zadbać jedynie o oprawki, no i oczywiście fakturę dla księgowej.

Przeczytaj również: skąd wziął się zwyczaj prima aprilis, czemu mówimy „wyskoczył jak filip z konopii” i czemu mówimy „Włochy” – Ciekawostki 2


Nadgarstki

Jednym z najbardziej odczuwalnych a zarazem rozpoznawalnych dolegliwości i urazów związanych z pracą przy komputerze jest tzw. Zespół Ciśnień Nadgarstków. Związany jest z nienaturalnym wygięciem dłoni. Początkowymi objawami może być promieniujący ból w nadgarstku, problem z podniesieniem przedmiotów, drętwienie palców. Głównym winnym jest nerw pośrodkowy. Jego umiejscowienie powoduje, że bardzo łatwo go przeciążyć.

Dawniej chorowały na to osoby w średnim i późnym wieku, jednak w dzisiejszych czasach często zapadają na nie sportowcy oraz osoby pracujące przed komputerem.

  • Każda osoba, narażona na Zespół Ciśnień Nadgarstków może wykonać serię ćwiczeń, które pomogą jej w zapobieganiu oraz łagodzeniu ewentualnej choroby. Poniżej filmik z trzema, które zostały sprawdzone przez autora tego wpisu.
  • Ważnym a jednocześnie dość tanim elementem codziennej pracy jest podkładka pod myszkę. Trzymając to urządzenie w dłoni, nasz nadgarstek spoczywa przed nią, zazwyczaj lekko wygięty i dociskający nerw do np. biurka. Istnieją podkładki, dzięki którym nasz nadgarstek przyjmuje bardziej naturalną pozycję. Odpowiednio wyprofilowana „żelowa górka” zapewni naszemu nadgarstkowi odrobinę komfortu.
  • Kolejnym gadżetem, który można wykorzystać w domu i pracy jest powerball. Jest to urządzenie zbudowane na zasadzie bardzo szybko kręcącego się obrotnika. Nie ma w nim baterii, silniczków. Jest tylko siła osoby, która kręci oraz prawa fizyki. Im mocniej kręcimy powerballem, tym mocniej na nasze nadgarstki działa siła odśrodkowa
  • Zależnie od zaawansowania choroby, lekarz może przepisać leki oraz zabiegi, pomagające w rozwiązaniu problemu. Jeśli jednak choroba jest już zaawansowana konieczna może być operacja. Dlatego im wcześniej osoba odczuwająca bóle nadgarstków uda się do ortopedy, tym lepiej dla niej samej.

Powstał o nich film i książka, jednak przez wiele lat byli tematem zakazanym. Polscy żołnierze w Iraku dokonali wyczynu godnego pamięci. O pierwszej od czasów II wojny światowej bitwie naszych żołnierzy przeczytacie w „Psy z Karbali”


Zespół Ciśnień Nadgarstków ortopeda może zdiagnozować podczas zwykłej wizyty – wystarczy mu opukanie okolic nerwu. Istnieją również ćwiczenia, które może wykonać każdy zainteresowany – tzw. diagnoza Phalena.

A na koniec, filmik zbierający kilka ćwiczeń, które można spokojnie wykonać w biurze i jednocześnie zadbać o nasze samopoczucie

Źródła „Dolegliwości komputerowe”

Zostaw po sobie ślad!