W Chinach znajduje się wiele ogromnych miast, o których przeciętny Polak nie słyszał: np. Wuhan ( ponad 8 milionów mieszkańców), Tiencin (7,5 miliona), Shemyang ( 5 milionów), Xi’an (4,5 miliona) oraz Chongqing.

Jednym z nich, zaskakującym swoją wielkością, liczbą mieszkańców oraz wiekiem, jest Chongqing, miasto leżące w środkowych Chinach. Chińskie dane statystyczne szacują liczbę mieszkańców miasta na prawie 10 milionów, całej aglomeracji, z przedmieściami na ponad 30 500 000 ludzi, co plasuje je na pierwszym miejscu wśród najludniejszych miast świata. Szacuje się, że tygodniowo przybywa około 8000 nowych mieszkańców.

Chongqing
Chongqing

Miasto ma bardzo bogatą historię, sięgającą III wieku p.n.e. W swojej historii było stolicą niezależnego królestwa Ba,  pierwszym śródlądowym portem, w którym mogli handlować obcokrajowcy, centrum dyplomatycznym na przełomie XIX i XX wieku. W czasie wojny Chińsko-Japońskiej w okresie II Wojny Światowej stanowiło tymczasową stolicę kraju.

Jednak po tym bogatym dziedzictwie niewiele zostało.

W 1997 roku rząd Chiński rozpoczął szeroko zakrojony plan, polegający na urbanizacji wewnętrznych części państwa. Na stolicę zostało wybrane właśnie Chongqing, zadecydowało o tym położenie – przy Zaporze Trzech Przełomów, przy zbiegu dwóch rzek – Jangcy oraz Jialing Jiang, dzięki czemu miasto stanowić miało ważny ośrodek przemysłowo-handlowy.


Przeczytaj również o największej tamie na świecie, jej wybudowanie miało wpływ na całą naszą planetę. Zapora Trzech Przełomów


Historyczne stare miasto zostało zrównane z ziemią, dosłownie zaorane a pobliskie góry wyrównane. Teraz, na miejscu zabytków wybudowano osiedla mieszkalne i centra handlowe. Można powiedzieć, że historia Chongqing rozpoczęła się na nowo w 1997 roku.

Miasto zostało wydzielone, podobnie jak Pekin, Shanghai i Tiencin. Oznacza to, że przeszło pod bezpośrednią władzę rządu, dzięki czemu otrzymało dostęp do większych i szybszych pieniędzy.

Chongqing
Chongqing

Wielu nowych mieszkańców to osoby przymusowo przesiedlone z terenów, które zostały zalane w wyniku budowy Zapory Trzech Przełomów. Ludzie Ci, dostali od państwa mieszkania w Chongqing, dzięki czemu uniknięto ewentualnych niezadowoleń społecznych. W ogromnej aglomeracji jednostki szybko zostały zagłuszone w tłumie podporządkowanych i pokornych. Nie mieli wyjścia, dołączyli do milionów pracowników, którzy swoje pola zamienili na taśmy fabryczne.

Przyzwolenie a wręcz nakaz władz, aby miasto się rozwijało dało niesamowite możliwości deweloperom i przedsiębiorcom, którzy najpierw mają patrzeć na swój postęp a dopiero później na takie czynniki jak bezpieczeństwo, ochrona środowiska, zachowanie zabytków czy poszanowanie jednostki. Najważniejsze jest, aby Chongqing stało się jednym z najważniejszych punktów na mapie nie tylko Chin.

Udało się to osiągnąć. Aglomeracja miejska wielkością zbliżona jest do Austrii, populacją – niedługo prześcignie nasz kraj.

Zaledwie 25 lat temu było to podupadające senne miasteczko, w którym najwyższą budowlą była 27 metrowa wieża, upamiętniająca zwycięstwo komunistów w wojnie domowej. Teraz jest prawie niewidoczna pośród wieżowców liczących sobie ponad 200 metrów (Centrum Światowego Handlu (262), Grand Hotel Hyatt Lanko (226,2), New York (213)). Obecnie w Chongqing znajduje się ponad 330 budowli określanych jako wieżowce i ich liczba zwiększa się dosłownie z każdym tygodniem.


Przeczytaj również o opuszczonym wieżowcu w centrum wielkiego miasta. O tym jak został zasiedlony przez ludzi i stał się miastem w mieście. Wieża Dawida


Do miasteczka przez Jangcy do roku 1997 prowadził tylko jedne most, wybudowany w 1958 oraz jeden przez Jialing z 1977.  Po eksplozji budowlanej przerzucono dodatkowych 20 nad Jangcy i 28 nad drugą rzeką. Powstały również autostrady, superszybka kolej, metro i kolejka linowa biegnąca nad rzeką.

Transport wodny jest bardzo istotnym elementem gospodarki miasta. Port rzeczny w Chongqing jest najważniejszym takim obiektem w Chinach. Do momentu wybudowania sieci autostrad, rzeki spełniały główną rolę komunikacyjną. Teraz, gdy poziom życia pozwala zwykłemu chińczykowi na zakup samochodu oraz drogi pozwalają na wygodne poruszanie się po kraju, rola wody uległa zmniejszeniu. Jednak nadal, większość towarów podróżuje kontenerowcami po wielkich rzekach, spływając ku morzu.

Podobną rolę powoli obejmuje port lotniczy, który obsługuje połączenia nie tylko lokalne, ale również międzykontynentalne z Afryką, Europą i Bliskim Wschodem. Na taką skalę, jest to jedyny taki port w środkowej części kraju.

Rozwój miasta podyktowany był siłą przemysłu, który skuszony ulgami lub ryzykiem zalania przez spiętrzającą się wodę przeniósł się do stolicy prowincji. Fabryki nieograniczane przepisami doprowadziły do tego, że w rankingach na najbardziej zanieczyszczone powietrze Chongqing zajmuje miejsce w ścisłej czołówce (wg rankingu z 2013 roku siedem z dziesięciu najbardziej zanieczyszczonych miast świata znajdowało się w Chinach).

Zobacz również: Tim Franco – Galeria zdjęć z Chongqing

Miasto znane jest również jako „miasto mgły”. W krajobrazie mieszających się gór i rzek wyrosł, które przez ponad 100 dni w roku spowite jest mgłą.

Zostaw po sobie ślad!