Nakarm swój mózg

Wiele się mówi na temat tego, że odpowiednie i zdrowe odżywiania pozytywnie wpływa na nasz organizm. Pozbywamy się niepotrzebnych kilogramów, włosy są mocniejsze a samopoczucie lepsze. Dużo słyszy się również o tym, że dobrze dopasowana dieta może poprawić również naszą pamięć, pomóc w szybszym opanowywaniu materiałów czy zadbać, aby nasz mózg był sprawny przez całe życie.

W związku z tym poniżej znajdziecie kilka propozycji urozmaicenia swojej diety, które pozytywnie wpłyną na naszą głowę, tak aby było w niej więcej „oleju”.


Przegryź tabliczkę czekolady a następnie sięgnij po winogron

Jedz gorzką czekoladę i pij wino, mają one świetny wpływ na pracę naszego mózgu. Czekolada zawiera wiele związków pobudzających np. pirazynę. Już kilka kostek wspomaga koncentrację, pamięć, przyśpiesza czas reakcji i pomaga w rozwiązywaniu problemów.

Podobnie jest z winogronem. Związek resweratrol pobudza hipokamp, część mózgu odpowiedzialną za proces uczenia się, zapamiętywania oraz nastroju. Najwięcej zdrowotnego związku występuje w winogronie a co za tym idzie, również w czerwonym winie.

Dodatkowo gorzka czekolada oraz wino bardzo dobrze wpływają na nasze serce i cały układ krwionośny, dlatego… warto spróbować!

Znajdź czas na małą czarną

Teorii o zdrowotnym wpływie kawy na ludzki organizm słyszałem już bardzo dużo. Według naukowców kawa (zawarta w niej kofeina) ma bardzo dobry wpływ na konsolidację wspomnień, które przekładają się na naszą pamięć długotrwałą. Dlatego warto strzelić sobie małą czarną podczas nauki – pomoże w opanowaniu materiału oraz nie pozwoli zasnąć.

nakarm swój mózg
Nakarm swój mózg

Przeczytajcie również niecodzienną historię kawy.

Albo dużą zieloną…

Zielona herbata ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm – o tym wiadomo już od dawna. Wyniki ostatnich badań potwierdziły jej dobroczynne działanie również na ludzki mózg. Picie zielonej herbaty wzmacnia i poprawia połączenia pomiędzy poszczególnymi jego regionami, co przynosi lepsze wyniki w myśleniu poznawczym (w terminologii naukowej „krótkoterminową plastyczność synaptyczną mózgu” bardzo ładnie)

Herbata (a dokładnie zawarte w niej katechiny) pomagają w rozbudzeniu naszego umysłu, więc gdy mamy stan „nie chce mi się” – wtedy zbawienny kubek stawia na nogi.

Więcej o herbacie przeczytacie tutaj

Przyprawiaj kurkumą

Przyprawa znana już od starożytności okazała się bardzo dobrym lekiem przeciwko demencji starczej oraz wszelkim innym chorobom związanym z zapamiętywaniem.

Kurkumina (składnik kurkumy) pobudza organizm do niszczenia białek powodujących chorobę Alzheimera. Również znajdujący się w niej tumeron ma bardzo dobry wpływ na nasz mózg, pomaga w odbudowie uszkodzonych komórek (np. po udarze) i pobudza do namnażania i różnicowania się nerwowych komórek macierzystych.

Kurkuma ma również bardzo dobre wyniki w walce z rakiem. Zażywana pomaga w niszczeniu zmutowanych komórek. Dlatego warto wprowadzić tą przyprawę do swojej kuchni.


Przeczytaj również „Co w głowie siedzi”. Nasz mózg potrafi się zepsuć i zafundować nam bardzo niecodzienne problemy.


Pij wodę

Woda stanowi ponad 70% masy dorosłego człowieka, mózg składa się z niej w 85%. To jest najlepsza odpowiedź dlaczego należy pić dużo wody i dbać o odpowiednie nawodnienie.

Objawami odwodnienia są senność, ból głowy, zmęczenie, suchość oczu, problemy z koncentracją i logicznym myśleniem oraz słabsza pamięć krótkotrwała. Dlatego chcąc zadbać o nasz mózg pamiętajmy aby sięgnąć po wodę.

Ile jej pić? Najlepiej dbać o to, by nie dochodziło do momentu kiedy nasz organizm chce pić – to jest już oznaka początku odwodnienia. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem byłoby popijanie jej co jakiś czas (małymi łykami) w ciągu dnia tak aby suma wypitej wody wynosiła przynajmniej 2 litry.

nakarm swój mózg
Nakarm swój mózg

Pamiętaj o jogurtach

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego zalecają, aby ubogacić swoją dietę o jedzenie zawierające kultury bakterii. Są one pochłaniane wraz z pożywieniem i wpływają na pracę naszego mózgu.

Z badań wynika zatem, że praca mózgu może być moderowana przez dietę. Badacze spekulują, że bakterie żołądkowe pod wpływem pożywienia produkują różnego rodzaju chemikalia, a związki te następnie zmieniają pracę mózgu. University of California, Los Angeles (UCLA)

Chia

Szałwia hiszpańska to roślina dająca nasiona chia, uchodzące za jeden z najzdrowszych pokarmów. 15 gram tej zawiera w sobie 8 razy więcej kwasów Omega-3 niż łosoś, 6 razy więcej wapnia niż mleko czy 2 raz więcej błonnika niż otręby.

Istnieje cała lista zdrowotnych właściwości nasion chia, od poprawy krążenia, zmniejszenia poziomu cholesterolu, poprawy trawienia, odmłodzeniu skóry czy poprawienia sylwetki (suplement diety). Nas najbardziej interesuje bardzo duża zawartość kwasów Omega-3 i 6, wpływ na prawidłową pracę mózgu, zwalczanie depresji oraz demencji starczej.

Można ją zjadać bezpośrednio albo np posypywać sałatki. Bardzo dobrze komponuje się z mieszanką ziaren dodawanych podczas wypieku chleba.


Przeczytaj również: „Zdrowych snów” Jedna nieprzespana noc poważnie zaburza naszą pamięć. Czym jest sen, po co jest nam tak potrzebny i dlaczego nie możemy go ograniczać


Bakalie

Orzeszki ziemne, laskowe, włoskie, słonecznik, dynia, migdały… świetne do podgryzania a co więcej idealnie zastępują niezdrowe słodkie lub słone odpowiedniki przekąsek. Dodatkowo mają w sobie tłuszcze Omega 3 oraz 6, witaminę E i B6. Można powiedzieć, że są to „dopalacze” dla naszego mózgu oraz naturalne antydepresanty, które wpływają na nasze nastawienie.

Warto więc wysypać sobie trochę do miseczki albo dorzucić do sałatki.

nakarm swój mózg
Nakarm swój mózg

Jajka

Jajka są bogatym źródłem lecytyny i witaminy B12. Pomagają w poprawieniu koncentracji, pamięci oraz logicznego myślenia czy szybkość reagowania. W żółtkach znajduje się cholina, która poprawia pamięć a jednocześnie jest jednym ze składników budujących komórki mózgowe.

Jedzenie zbyt dużej ilości jajek nie jest zdrowe dla naszego organizmu, jednak jeśli zachowamy zdrowy rozsądek (+/- 1 jajko dziennie lub duża jajecznica raz w tygodniu) to tylko zyskamy .

A na koniec… wypij tran

Tak tak, jednak (jak zawsze) rodzice mieli rację. Wyciąg oleju z wątroby dorsza, znany jako tran był postrachem wielu pokoleń. Szczęśliwie w dzisiejszych czasach niesmaczny płyn coraz częściej zastępują kapsułki. Bogate w kwasy Omega oraz witaminy A i D oferują całą gamę pozytywnych właściwości, które nasz organizm z chęcią przyjmie.

Nienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają bardzo ważną rolę w procesie kształtowania i budowania naszego mózgu, wpływają na jego ukrwienie oraz na prędkość przepływu bodźców nerwowych.

Udowodniono również, że kobiety w ciąży, które przyjmowały odpowiednie ilości kwasów Omega-3, rodziły dzieci zdrowsze i inteligentniejsze.


Źródła „Nakarm swój mózg”

Zostaw po sobie ślad!