Cywilizacja I

W 1991 roku firma MicroProse, znana z takich tytułów jak Railroad Tycoon i Sid Maier’s Pirates wydała pierwszą grę z rozpoznawalnej chyba przez każdego gracza serii Civilization. W czasach, gdy królował Super Mario, Wing Commander i Final Fantasy III, Blizzard dopiero rozpoczynał swoją przygodę a komputery PC były ciekawostką pojawiła się perełka, która lśni do dzisiaj. Główny programista, Sid Meier (Sidney K. Meier) postanowił odejść od wypracowanych przez firmę standardów i spróbować czegoś nowego.

We wrześniu 1991 roku fani komputerów PC otrzymali w swoje ręce grę, która w czasach gdy rządziły platformówki i strzelanki odbiegała znacznie od kanonu. Sid Meier wraz ze swoim zespołem stworzyli strategię turową, w której przez tysiąclecia gracz budował potęgę swojej cywilizacji.

Cywilizacja
Cywilizacja

Jeszcze jedna tura

Grę rozpoczynało się od pojedynczej jednostki osadników, państwa, które wybraliśmy na początku gry. Gracz mógł zadecydować w którym miejscu założy miasto, które zostanie stolicą jego przyszłego imperium. Odsłonięty był tylko kawałeczek mapy dookoła jego jednostki, cała reszta spowita była nieodkrytym czarnym kolorem. Był rok 4000 przed naszą erą, ziemia była dzika, niebezpieczna… ale i kusząca nieodkrytymi ziemiami i niepilnowanymi surowcami.

Cywilizacja
Cywilizacja

Od ery kamienia łupanego, przez renesans aż po epokę odkryć kosmicznych gracz rozwijał swoje państwo. Wraz z upływem lat, miasta rozrastały się, pojawiały się problemy z pożywieniem, przeludnieniem, transportem no i oczywiście sąsiadami. W trzech megabajtach danych zostały uwzględnione główne czynniki wpływające na pojawianie się, rozwój i upadek największych imperiów ludzkości, zaskakująco zbieżne z realiami.

W czasach, gdy mapy gier były projektowane odgórnie, trasy przeciwników zawsze takie same Ciwilizacja przynosiła nową jakość – plansze, przed każdą rozgrywką mogły być generowane losowo (chyba, że wybrało się opcję gry w rzeczywistości, wtedy otrzymywaliśmy mapę Ziemi). Dodatkowo nie było jednej, zawsze tej samej ścieżki zwycięstwa. Gracz mógł zwyciężyć w przynajmniej kilka sposobów, a to dawało kolejne godziny świetnej rozgrywki. Dodatkowo, przeciwnikiem mogło być nawet kilkanaście cywilizacji, sterowanych przez komputer.

Niewiele gier oprócz serii Cywilizacji zapewniło sobie status tak uzależniającej i tak kradnącej czas. Został ukuty nawet zwrot, nawiązujący do trybu gry w Cywilizacji -„Jeszcze jedną turę”.


Przeczytaj również: Historia studia Blizzard, jednego z najbardziej cenionych w branży twórców gier


Cała seria Cywilizacji trzyma się mocno tego zwrotu, robiąc wszystko, by zatrzymać gracza przy klawiaturze. Nigdy nie ma dobrego momentu na odejście od komputera. Zawsze coś wymaga uwagi, przesunięcie jednostek, zamówienie kolejnych budynków w miastach, podprowadzenie dróg czy rozmowy dyplomatyczne.

Sam często zauważałem, że gram w Cywilizację od dłuższego czasu, pomimo tego, że od dawna powinienem być na ważnym spotkaniu

Sid Meier

Ojcowie i matki

Sid inspirował się poprzednikami Cywilizacji, grami, które przełamywały utrwalone schematy platformówek i strzelanek. Były to Populus, gra z 1989 roku w której gracz wcielał się w rolę potężnego bóstwa i rządził swoimi wyznawcami oraz SimCity, symulator budowy miasta oraz zarządzania nim. Dużą rolę, którą podkreślał sam twórca, odegrała strategiczna gra planszowa Ryzyko (Risk). W jednym z wywiadów wspominał, że Cywilizacja jest to Ryzyko ożywione w komputerze.

Pewne kłopoty w kwestii praw autorskich do tytułu pojawiły się, gdy swoje roszczenia zgłosił Francis Tresham, twórca planszowej gry o tym samym tytule. Najprawdopodobniej Sid zaczerpnął pomysł z tego wydania, jednak nigdy tego nie potwierdził (wspominają o tym jego dawni współpracownicy). Ostatecznie MicroProse zdecydowało się na zakup praw, wypłacając niewielką sumę dla Avalon Hill, właściciela tytułu.


Przeczytaj również „Dwunasta muza” – o pieknie gier, walorach graficznych, muzycznych i wartościach, które sobą prezentują


Narodziny gwiazdy

Cywilizacja
Cywilizacja

Co ciekawe, na samym początku Cywilizacja nie miała być grą bazującą na systemie turowym. Meier początkowo stworzył system, odwołujący się do rozwiązań zaczerpniętych z Railroad Tycoon oraz SimCity – gier, w których wydarzenia dzieją się cały czas i oprócz pauzy, gracz nie ma wpływu na jego upływ. Jednak po pierwszych testach rozgrywki sam Meier zauważył, że przypomina ona oglądanie wysychającej farby i należy to diametralnie i jak najszybciej odmienić.

Nie była to ostatnia „wielka rewolucja”. W procesie tworzenia gry zdarzyło się kilka razy tak, że na kilka miesięcy przez ukończeniem, zespół dochodził do wniosku, że doszli do ślepego zaułka i wywracał wszystko do góry nogami.

Kłody pod nogi rzucał również zarząd, kierował nim Bill Stealey, współzałożyciel MicroProse. Doświadczony żołnierz, widział świetlaną przyszłość w symulatorach lotniczych takich jak F-15 czy Solo Fight. Uważał, że nie ma potrzeby zmieniania czegoś co działa świetnie i zamiast zawracać sobie głowę głupotami (Railroad Tycoon, Cywilizacja) powinni wydawać kolejne symulatory. Ostatecznie wszyscy poszli na ugodę i ustalono, że zarząd zgodzi się na dalsze prace nad nową strategią ale najpierw, zespół ma ukończyć grę Covert Action, grę akcji w której gracz wcielał się agenta specjalnego.

Etap drugi

Po wydaniu Covert Action szybko rozpoczęto nad turową wersją Cywilizacji. Zgodzili się z tym jego współpracownicy, zauważając plusy i wyjątkowość rozbicia czasu na części.

Cywilizacja
Cywilizacja

Początkowo mapy rozgrywki były dwu a nawet trzykrotnie większe niż te, które zostały w wersji oryginalnej. Zostało to zmienione, po tym jak otrzymali wiele niezadowolonych głosów mówiących np o wysłaniu czołgów na wroga, które gdy do niego docierały, były już przestarzałe.

W tym samym czasie powstał unikatowy system rozwoju technologicznego – drzewko. Dzięki temu, gracz sam decydował w którą stronę będzie rozwijać się jego imperium. Było to coś wyjątkowego w tamtym czasie, dodając kolejny czynnik „oryginalności” każdej z rozgrywek.

Co ciekawe, nikt z zespołu nie dokonał dogłębnych badań, czy wynalazki i technologie, które dodają do gry rzeczywiście były przełomowe. Wykorzystano kilka tablic historycznych, aby zachować poprawność chronologiczną.

Wszystko, czego potrzebowaliśmy było dostępne na poziomie biblioteki dla najmłodszych

Bruce Shelley

Zarząd MicroProse rzucał kłody zespołowi Cywilizacji nawet po ich ugodzie. Np nie płaciło grafikowi, za pracę wykonaną przy tej grze – co więc zrozumiałe, wolał robić inne projekty. Również pieniądze na materiały promocyjne po wydaniu gry były bardzo skąpe. Bardzo się zdziwili, gdy gra podbiła rynki i co ważniejsze serca graczy.

Po stworzeniu gry, Meier i Shelley napisali jeszcze Civilopedię, encyklopedię zawierającą opis wszystkich technologii, budynków, jednostek, surowców, rodzajów gleb i wielu innych rzeczy występujących w Cywilizacji.


Przeczytaj również o dawnych komiksach – Tytus, Kajko i Kokosz, Thorgal, Hugo. Sentymentalnie w obrazki.


Życie po życiu

Cywilizacja
Sid Meier – Cywilizacja

MicroProse nie potrafiło docenić Cywilizacji, a gdy wreszcie to zrobiło, udało im się to wykonać w najgorszy możliwy sposób. Wydali gry nawiązujące do gry Meiera – Colonization, Master of Orion, Master of Orion II, Master of Magic… Brak różnorodności i nowości doprowadził firmę na skraj bankructwa. Zostali przejęci przez konkurencję Spectrum Holobyte.

Sid Meier oraz Bruce Shelley nie zostali na tonącym okręcie. Kolejno opuścili firmę. Sid założył Firaxis i kontynuuje do dziś serię Civilization, Bruce stał się znanym twórcą dzięki słynnej (i bazującej na dorobku Cywilizacji) serii Age of Empires.

Sama seria Civilization doczekała się łącznie ośmiu części i wielu dodatków. Zmieniała wygląd, zasady jednak najważniejsze założenia pozostały, zachowując magię całej serii.

Wielu znawców tematyki gier uważa, że Sid Meier jest jednym z największych twórców gier, w całej historii.

Najnowsze

Piąta seria Cywilizacji została wydana w roku 2010. Od tego czasu doczekała się wielu dodatków (w tym możliwość pokierowania Polską i dowodzenia husarią -w Brave New World).

Najnowsza część Civilization Beyond Earth, wydana w 2014 zabiera nas poza naszą planetę, w poszukiwaniu nowego domu.

 

 

http://g2a.com/r/civvlinkowskaz

http://g2a.com/r/beyondeearthlinkowskaz

Zostaw po sobie ślad!