Pixar

Jedna z najsłynniejszych wytwórni filmów animowanych. Znana z takich przebojów jak Toy Story, Merida, Autka, Odlot, Gdzie jest Nemo….. i wielu, wielu innych. Pamiętamy te historie, ale czy znamy ich małe tajemnice? Oto kilka ciekawostek, które pozwolą jeszcze lepiej poznać zarówno filmy jak i ludzi, którzy je tworzą.


Pixaranimationstudios Pixar
Siedziba Pixar, Kalifornia Pixar

Interesująca jest już sama historia studia Pixar. Zanim zdobyli miano jednych z najlepszych w tworzeniu animacji zajmowali się… produkcją i sprzedażą sprzętu komputerowego. Obok maszyn służących do tworzenia grafiki, oferowali również rozwiązania dla rządu i szpitali. W latach 80 firmę kupił Steve Jobs, twórca Apple. To dzięki jego wizji Pixar skierował się w stronę animacji. Dwadzieścia lat później sprzedał firmę Disneyowi, wchodząc jednocześnie do zarządu legendarnego studia. Warto tutaj wspomnieć, że Jobs bardzo szanował zespół od animacji. Biorąc pod uwagę jego wizję świata gdzie byli albo idioci albo geniusze, był to ogromny komplement.

Podczas produkcji filmu „Autka” („Cars”) Pixar ściągnął dyrektora działu sportowego, tylko po to (albo aż), żeby doradzał podczas scen wyścigowych. Dodatkowo ekipa wyruszyła w podróż, mając za cel przejechanie legendarnej trasy 66 „Route 66”. Podobnie wygląda przygotowanie do tworzenia innych filmów. Ludzie ze studia podsumowali to krótko, Pixar robi wszystko, aby świat, który tworzy był jak najbardziej autentyczny.


Przeczytaj również „Radiowe historie” – o panice jaką wywołało słuchowisko radiowe, o radiostacji „Błyskawica” nadającej podczas Powstania Warszawskiego i o pojedynku szachowym rozgrywanym w przedpołudniowym i popołudniowym wydaniu audycji. 


Początkowo film o sympatycznym robocie Wall-E miał mieć tytuł „Planeta śmieci”. Miało to sens, jeśli pamiętamy jak wyglądało miejsce, z którego pochodził. Chociaż, tytuł chyba mało chwytliwy..

W wielu filmach Pixara pojawia się tajemniczy numer „A113”. Widzimy go w Toy Story, Dawno temu w trawie, Gdzie jest Nemo, Iniemamocnych, Autach i w prawie każdym pozostałym

Co oznacza ten tajemniczy numer? A113 (A-113 lub A1-13) jest to numer sali w California Institute of the Arts. Odbywają się w niej zajęcia dla pierwszego roku…. grafiki komputerowej. Koledzy ze szkolnej ławy pozdrawiają starych znajomych.

Tutaj znaleźć można spis wszystkich znalezionych w filmach odniesień do sali A113

Podczas realizacji „Iniemamocni” („The Incredibles”) Pixar znowu pokazał profesjonalizm oddawania rzeczywistości. Grafik odpowiadający za postacie, chodził po całym studio i robił zdjęcia uzębieniu. Chciał, aby były maksymalnie rzeczywiste. Ciekawe, czy któraś modelka może się poszczycić w portfolio takim osiągnięciem.

Słynna lampeczka, którą widzimy przed każdym filmem studia to pierwsze dzieło Pixara. Krótka, 2 minutowa animacja powstała w 1986 roku, dostała nominację do Oscara i stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych „bohaterów”. Autorem i twórcą jest John Lasseter.

 

W kolejnych częściach Toy Story, główny bohater dorastał. Chcąc zachować realizm, graficy bazowali na zdjęciach dzieci ludzi z zespołu. Głównymi obiektami byli synowie Johna Lassetera, głównego grafika i reżysera filmu o zabawkach.

W scenariuszu filmu „Ratatouille’s” główny bohater Remy miał mamę Desiree. Wraz z postępem w tworzeniu animacji, zdecydowano się na rozbudowanie historii z jego tatą. Tym samym Desiree’a nigdy nie pojawiła się w filmie.

Pixar
Ratatuj Pixar

Kolejnym elementem dodawanym do filmów Pixar’a są żółte ciężarówki Pizza Planet.

Wyjątkiem jest film „Iniemamocnych” w którym, póki co nie doszukano się charakterystycznej, żółtej ciężarówki.

W jednej ze scen w filmie „Gdzie jest Nemo” główny bohater przechodzi obrzęd inicjacji do gangu. Początkowo nie było tego w planie, jednak wystarczyło wsadzić do jednego samochodu na kilka godzin dwóch głównych scenarzystów (Andrew Staton oraz Bob Peterson). Podczas „burzy mózgów” zrodził się pomysł rybiego gangu… i jeszcze sporo innych.


Przeczytaj również o dawnych komiksach – Tytus, Kajko i Kokosz, Thorgal, Hugo. Sentymentalnie w obrazki.


Średni czas „stworzenia” filmu przez studio to około cztery lata. Wiąże się to z ogromem pracy, jaki należy włożyć w samo „wypuszczenie” wersji finalnej. Moc obliczeniowa, potrzebna w tym procesie wielokrotnie przekracza możliwości zwykłych maszyn. Większość pracy robią „farmy renderujące”. Specjalne serwerownie z komputerami stworzonymi tylko do przeliczania grafiki.

Pixar
„Jeśli jesteś komputerem, to tutaj jest Twoje niebo” Pixar

W pierwotnym założeniu, „Toy Story” miało być 30-minutowym przerywnikiem, wyświetlanym w Boże Narodzenie. Szczęśliwie zdecydowano się stworzyć pełny film, którego cała seria stała się kamieniem węgielnym animacji trójwymiarowych.

Słynny latający domek Carla i Ellie z bajki „Odlot” miał ten sam numer co rzeczywisty adres dziadków Petera „Pete” Doctera, głównego reżysera i animatora bajki.

Pixar
Odlot Pixar

Warto wspomnieć, że dokładnie wyliczono, ile balonów zostało użytych aby podnieść słynny domek – marne 20,622

W filmie „Potwory” potrzebne były duże ilości krzyków dzieci. Zdecydowano się na ciekawe rozwiązanie i poproszono pracowników, o przyprowadzenie do studio ich pociech.


Zobacz również propozycję seriali na zimowe wieczory 2016


Siedziba studia Pixar w kalifornijskim Emeryville, to temat na oddzielny wpis. Warto wspomnieć, że cechuje się stawianiem na komfort pracowników. Każdy animator ma swój oddzielny pokój, którego wystrój dobierany jest zgodnie z upodobaniami pracownika. W niektórych pokojach są nawet ukryte pomieszczenia np słynny „Love Lounge” a w nim…

A na koniec, zapraszamy na stronę Uniwersytetu Potworów, gdzie można zapoznać się z ofertą edukacyjną, dotknąć życia akademickiego oraz poczytać opowieści o samym uniwersytecie.

Pixar
Pixar

Była to (jest) część kampanii reklamującej „Uniwersytet Potworny”, kolejnej części Potworów.

Zostaw po sobie ślad!